Lam3201

February 7, 2010

Bercuti di Hong Kong

Filed under: Uncategorized @ 10:40 pm

Pada cuti semester lalu, saya pergi ke Hong Kong untuk bercuti. Saya pergi ke sana untuk tujuh hari dengan keluarga saya dan saya berasa sangat seronok kerana menghabiskan masa berkualiti dengan keluarga saya.

Tarikan utama Hong Kong

Keretapi Disney yang comel ke Disneyland

Disneyland Hong Kong yang terletak di Pulau Lantau adalah tarikan berprestij bagi mereka yang mencari lokasi hiburan berorientasikan keluarga. Mickey Mouse, Donald Duck, Goofy, Cinderella dan banyak lagi watak kartun Disney kegemaran kami kini sudah fasih berbahasa Kantonis! Haha!

Kami menghabiskan sepanjang hari di sana tetapi tidak menangkap banyak gambar kerana bateri kamera kami kehabiskan. Sayang sekali!

Victoria Peak Merupakan salah satu tarikan paling popular di Hong Kong, The Peak adalah tempat pemandangan terbaik untuk melihat keindahan landskap bandaraya. Anda pasti akan terpegun melihat kakilangit bandaraya yang penuh berwarna-warni, Pelabuhan Victoria yang masyhur, bangunan pencakar langit, serta kehijauan gunung yang menyamankan.

Siang dan malam pemandangan dari Victoria Peak

The Peak menawarkan satu pengalaman yang berbeza pada waktu siang dan waktu malam jadi kami pergi ke sana di lewat petang hingga larut petang.

Avenue of Stars adalah salah satu destinasi menarik di Hong Kong. Disini selain dapat menikmati pemandangan indah disekitar pulau Hong Kong, anda boleh merakam gambar disisi bekas tapak tangan pelakon-pelakon popular Hong Kong seperti Jackie Chan, Andy Lau dan Anita Mui. Jangan ketinggalan juga bergambar dengan patung Bruce Lee yang diletakkan di Waterfront ini. Avenue of Stars kehormatan selebriti dari industri filem Hong Kong.

Tapak tangan Jackie Chan

Foto yang diambil dengan keluarga saya di Avenue of Stars

Lokasi tempat ini yang tidak jauh dari Hotel kami yang terletak di Kowloon membuatkan kami lebih senang berjalan kaki sahaja. Masa kami tiba, udara di situ sejuk dan berkabus.Suhu pada ketika itu adalah 10-13 darjah celsius. Pemandangan yang dilihat memang cukup
indah.

Membeli belah

Saya suka membeli-belah di Hong Kong kerana ia sentiasa ada benda-benda murah! Jika mencari barangan berjenama dan eksklusif (dan ketulenan yang dijamin), terdapat banyak kompleks beli-belah boleh dikunjungi. Antaranya ialah The Landmark, The Galleria, Prince’s Building, Alexandra House dan IFC Mall. Terkini, kompleks Harbor City di Tsim Sha Tsui, menggoda pengunjung dan pelancong kelas pertengahan dan atasan dengan lebih 700 lot kedai. Dari lorong ke gedung raksasa, dari premis bawah tanah ke sudut terpencil di persimpangan jalan, seseorang bakal menemukan variasi perniagaan di Hong Kong. Banyak juga pasar jalanan yang mempunyai tema jualan khusus seperti pasar barangan rumah, pakaian lelaki, aksesori wanita, barangan kaca dan sebagainya.

Namun, pasar jalan kegemaran saya ialah Ladies’ Market di Mongkok. Jangan terkecoh dengan nama Ladies Market. Pasar malam ini ternyata tak hanya menjual barang-barang untuk perempuan. Layaknya pasar malam yang biasa dikunjungi turis, Ladies Market menjual beragam barang, termasuk aneka cenderamata khas Hongkong. Ada gantungan kunci, baju sutra, tas, kaos berlogo Hongkong, pashmina, dan lainnya. Kawasan ini penuh dengan pedagang di bawah tenda.

Mereka hanya membuka dagangan pada sore hari hingga menjelang tengah malam. Kemampuan memilih barang dan menawar harga adalah seni yang sangat dibutuhkan ketika berbelanja di Ladies Market! Sepertiga harga adalah penawaran pembuka yang dianjurkan, meski Anda harus siap mendengar celoteh marah si pedagang dalam bahasa Kanton=Χ

Makanan tempatan

Hong Kong adalah yang menarik, dinamis dan bergerak cepat mengambil makanan kota yang sangat serius. Anda akan menemukan rasa ikan kukus halus, manis dan gurih dim sum, masakan sayuran yang halus, pencuci mulut, dan kaya, dengan berani sup mie berbumbu. Pengunjung yang benar-benar sebuah surga, dan semakin Anda menjelajahi, semakin bahagia Anda akan selera.
Petunjuk: Cari restoran-restoran penuh sesak. Jika penuh dengan orang, yang mungkin sepadan dengan menunggu.

Dim sum yang kita makan

Adikku berpose dengan pencuci mulut

Hong Kong sebenarnya tempat yang hebat! Sekarang, saya sedang menabung wang supaya dapat pergi lagi tahun hadapan!

3 Comments

1.   Aishah — February 10, 2010 @ 11:55 am

Seronok Sekali! Saya pun akan cuba ke sana!